Zapraszamy na II międzynarodową  konferencję
iCRASH - Bezpieczeństwo, Trwałość, Cyfryzacja - Nowe Ramy CPR dla testowania urządzeń BRD

Instytut Badawczy Dróg i Mostów zaprasza na międzynarodową konferencję iCRASH - Bezpieczeństwo, Trwałość, Cyfryzacja - Nowe Ramy CPR dla testowania urządzeń BRD, która odbędzie się w dniach 24 - 25 września 2025 r. w Toruniu.

W obliczu dynamicznych zmian legislacyjnych i technologicznych, sektor bezpieczeństwa drogowego staje przed nowymi wyzwaniami i szansami. Nowa Regulacja (UE) 3110/2024, znana jako nowe CPR (Construction, Products, Regulation), redefiniuje zasady wprowadzania do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych, w tym urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Konferencja iCRASH’25 to wyjątkowa okazja, by wspólnie przyjrzeć się tym zmianom i przygotować się na ich praktyczne wdrożenie. W pięciu blokach tematycznych uczestnicy zapoznają się z kluczowymi aspektami nowej regulacji:

BLOK 1: Nowe CPR 2024 - Co zmienia się dla wyrobów BRD?

Wprowadzenie w najważniejsze założenia nowej regulacji CPR (Regulacja (UE) 3110/2024), ze szczególnym uwzględnieniem wyrobów bezpieczeństwa drogowego. Omówione zostaną nowe wymagania dotyczące zgodności, rozszerzone deklaracje CE, wprowadzenie cyfrowego paszportu produktu (DPP) oraz wpływ na administrację publiczną i rynek producentów.

BLOK 2: Nowe standardy techniczne - przyszłość EN 1317 i EN 12767

Blok poświęcony rewizji norm EN 1317 (bariery, osłony, zakończenia) oraz EN 12767 (urządzenia biernego bezpieczeństwa) w kontekście nowych wymogów CPR. Uczestnicy poznają kierunki zmian, planowane dodatki środowiskowe, nowe klasyfikacje oraz sposób integracji wymagań cyfrowych i trwałości.

BLOK 3: Badania zderzeniowe w nowym otoczeniu CPR - laboratoria, procedury, dane

Jak CPR wpłynie na funkcjonowanie laboratoriów testujących? Blok omawia nowe obowiązki jednostek notyfikowanych i laboratoriów badawczych w kontekście oceny zgodności AVCP, walidacji trwałości, cyfryzacji wyników badań i raportów, a także możliwego zastosowania testów wirtualnych (FEA) w certyfikacji.

BLOK 4: Projektowanie infrastruktury zgodnej z CPR - wyzwania dla zamawiających i wykonawców

Nowe wymagania CPR wpływają nie tylko na producentów, ale także na projektantów i administrację drogową. Przeanalizowane zostaną zmiany w specyfikacjach przetargowych, roli informacji środowiskowych w wyborze urządzeń BRD oraz potrzebie wdrożenia interoperacyjnych modeli danych (BIM, DPP).

BLOK 5: Zrównoważony rozwój, ślad węglowy i cykl życia urządzeń BRD

Blok ukazuje nowe środowiskowe priorytety CPR: ślad węglowy, surowce wtórne, trwałość i możliwość recyklingu. Przedstawione zostaną wymagania dotyczące EPD (deklaracji środowiskowych), analiza LCA oraz praktyczne przykłady wdrażania zasad GOZ (gospodarki o obiegu zamkniętym) w sektorze BRD.

W programie konferencji przewidziano również panel dyskusyjny „CPR jako wyzwanie i szansa dla sektora BRD”, w którym przedstawiciele producentów, administracji drogowej i laboratoriów odniosą się do wyzwań we wdrażaniu CPR, realności wymogów środowiskowych, cyfryzacji oraz przyszłości badań zderzeniowych w UE.

W trakcie panelu zaplanowano podpisanie deklaracji o utworzeniu tzw. Krajowego Mirror Committee dla normy EN 1317.

Podobnie jak w trakcie konferencji iCRASH’24, uczestnicy tegorocznej edycji będą mogli obserwować przebieg testów zderzeniowych przeprowadzanych na poligonie badawczym w Inowrocławiu.

Serdecznie zapraszamy do udziału przedstawicieli firm wykonawczych i biur projektowych, zarządców dróg i jednostek samorządowych, jednostek naukowych, w tym uczelni wyższych i studentów oraz organizacji pozarządowych i instytucji międzynarodowych zajmujących się bezpieczeństwem drogowym.